بخش وبلاگ

هدیه صلوات آنلاین به امام مهدی (عج)
هدیه صلوات

بخش وبلاگ

+پ.ن: خدا لعنت کنه باعث و بانی اغتشاشات رو. آخه خانواده اون پدر و فرزند چه گناهی کردن که تا آخر عمر باید غم از دست دادن این پدر و فرزند رو یدک بکشن؟ زن و بچه اون مرد چه گناهی کردن؟ خدا لعنتشون کنه که هیچی نمی فهمن، هیچی. اگر یه ذرّه عقل و فکر داشتند، می فهمیدند که نباید عقده های کثیفشون رو سر مردم عادی خالی کنند.

شناخت و تحلیل درست از وقایع و دشمن شناسی امری بسیار مهم هست. مقام معظّم رهبری در سخنرانی 5-7-1377 فرمودند:

«من از خودی ها مصراً می خواهم قدری ذهن خودشان را باز کنند و فکر خودشان را به کار بیندازند؛ بفهمند امروز دشمن کیست، چه می خواهد و چه می کند – و نقشه دشمن چیست – عقل، این است. شما در جبهه ی جنگ باید بدانید که آیا این جهتی که تیر اندازی می کنید، بمباران می کنید، همان جایی نیست که دشمن می خواهد بمباران شود؟ چرا شما کار دشمن را به عهده می گیرید؟! چرا جاده دشمن را هموار می کنید برای اینکه بتواند نیروهای خودی را دور بزند؟! مسئله این است. تأکیدی که ما همیشه می کنیم برای اینکه افراد، قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند، برای این است که این گونه اشتباهات را نکنند. البته دشمنان نقابدار، دشمنان دو رو و منافق، دشمنانی که حتّی جرأت ظاهر شدن هم ندارند، پشت عناصر صادق و سالم و احیاناً ساده، خود را پنهان می کنند! آنها را باید شناخت و هشدارشان داد. امروز کشور و ملّت، احتیاج دارد به اینکه مردم، تیزبین و هوشیار باشند، بیدار و دشمن شناس باشند و بفهمند دشمن چه می کند.»

در این کتاب در رابطه با مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی حرف های جالبی پیدا خواهید کرد. در مقدمه کتاب ابتدا به این مسئله پرداخته می شود که چه نیازی به تحلیل سیاسی داریم؟ بله، مسئولین جامعه باید تحلیل سیاسی داشته باشند ولی من چرا؟ پس از مقدمه وارد مباحث اصلی یعنی روش تحلیل ساسی می شود. آموزش روش تحلیل در دو گفتار ارائه می شود: «1. مقدماتی که برای تحلیل سیاسی صحیح باید فراهم شوند، 2. مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی».

در انتهای کتاب نیز به عنوان ضمیمه دو نمونه از تحلیلات رهبری (1. مذاکره با آمریکا 2. تحلیل کلان انقلاب اسلامی) آورده شده است تا با مقایسه و تطبیق مواردی که در کتاب گفته شده با این دو تحلیل، در وادی عمل مهارت بیشتری کسب کنیم.

# مشخصات کتاب:

نام: روش تحلیل سیاسی

نویسنده: بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحه: 80

# نمونه مطالب:

1. عالِم ترین عالِم ها و دانشمند ترین دانشمندها را هم اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش می تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نکات ریز را باید جوانان ما درک کنند.

2. انس با قرآن و تدبّر در قرآن، همچنین تدبّر در ادعیه ی مأثوره ای که اعتبار دارد – مثل صحیفه ی سجادیّه و بسیاری از دعاها – در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد. تعمیق معرفت دینی خیلی مهم است. یک وقت یک کسی همینطور روی احساسات، در نماز جماعت هم ممکن است شرکت کند، در اعتکاف هم شرکت کند، در مجلس عزای حسینی هم شرکت کند، در فلان تظاهرات دینی هم شرکت کند، اما این معرفت در عمق جان او وجود نداشته باشد؛ لذا سر یک پیچی، سر یک دست اندازی، یکهو می بینید که از جا در می رود؛ این به این خاطر است.

3. رنگهای زندگی عوض می شود، روش های زندگی عوض می شود؛ امّا پایه های اصلی زندگی بشر و جبهه بندیهای اصلی بشر، تغییری پیدا نمی کند.

4. این عقلانیّت است که دشمنان این ملّت و دشمنان این کشور و دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب، شما را از خود بدانند و برای شما کف و سوت بزنند، شما هم همین طور خوشتان بیاید، دل خوش کنید؛ این عقلانیّت است؟!

5. یک لغزش این است که ما بعضی از واقعیّت ها را ببینیم، بخش دیگری از واقعیّت ها را نبینیم؛ این هم موجب خطاست؛ خطای در محاسبات را به دنبال خواهد داشت. واقعیّت ها را باید با هم دید و دانست.

6. اگر ما نگاه کلان به انقلاب و حادثه ی پدید آمدن جمهوری اسلامی بکنیم، جزئی نگری ها نمی تواند ما را گمراه کند. گاهی جزئی نگری و نگاه نکردن مسیر مستمر ابتدا تا انتها، انسان را گمراه می کند؛ حتّی گاهی آدم راه را گم می کند، هدف را گم می کند. نمی خواهیم بگوییم جزنی نگر نباشیم؛ ... می خواهیم بگوییم این نگاه به بخشها و اجزاء و ابعاض موجب نشود که ما غافل بشویم از نگاه به کل. چون نگاه به کل برای ما درس آموز است.

7. لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. فرض بفرمایید کسانی که در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین علیه السلام بود، به اهل بیت محبّت هم داشند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همه شان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آنها کردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. اگر کاری که توّابین در مدّتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام می دادند، اوضاع عوض می شد؛ ممکن بود حوادث، جور دیگری حرکت بکند.

8. غلبه دادن نگاه منفی، خلاف واقع بینی است؛ موجب نا امیدی است. نقطه ی مقابلش هم همین جور است. یعنی غلبه دادن نگاه مثبت، بدون دیدن نقطه منفی، این هم گمراه کننده است؛ موجب یک رضایتی در انسان می شود که احیاناً این رضایت، رضایت کاذب است؛ این هم درست نیست.

9. قدرت تحلیل باید پیدا کرد، قدرت تشخیص باید پیدا کرد. امام فرمودند اگر من از اسلام جدا شوم، مردم از من رو بر خواهند گرداند. شاخص، اسلام است؛ شاخص، اشخاص نیستند.

10. ما مردم سالاری را قبول داریم، آزادی را هم قبول داریم، اما لیبرال دموکراسی را قبول نداریم. با اینکه معنای لغوی «لیبرال دموکراسی»، همین آزادی و همین مردم سالاری است، اما واژه لیبرال دموکراسی در اصطلاح مردم عالم، در معرفت و شناخت مردم عالم، با یک مفاهیمی همراه است که ما از آن مفاهیم بیزاریم.

11. من خواهش می کنم اگر چنانچه مسائل سال 88 را مطرح می کنید، مسئله ی اصلی را در این قضایا مورد نظر قرار دهید؛ آن این است که یک جماعتی در مقابل جریان قانونی کشور، به شکل غیر قانونی و به شکل غیر نجیبانه ایستادگی کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند.

12. حرف هر کسی را، ولو ان کسی که حرف می زند، جزو جریان شما و گروه شما و جبهه ی شما و هر چه می خواهید اسمش را بگذارید، نیست، گوش کنید؛ اگر دیدید حرف درستی است، آن وقت «فیتّبعون احسنه».

13. در جنگ اُحد هم که دشمن حمله کرد و ضربه زد، در حقیقت مسلمانها از خودشان ضربه خوردند؛ در این که بحثی نیست؛ منتها نکته این است که اگر انسان بخواهد ضربه نخورد، باید نقش دشمن را ببیند. یکی از لوازم توجّه و ملاحظه برای ضربه نخوردن، دیدن دشمنی است که می خواهد به ما ضربه بزند؛ از این ما را نباید غافل کنند.

14. من می خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهای انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف می زنند، می نویسند، اقدام می کنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده ی حق تعدّی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچکس نباید ظلم کرد.

# فهرست کتاب:

  • ۹۶/۱۰/۱۱
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">