بخش وبلاگ

هدیه صلوات آنلاین به امام مهدی (عج)
هدیه صلوات

بخش وبلاگ

گاهی برای دیدن حکم مسأله ای به رساله مراجعه می کنید و با اصطلاحات احتیاط واجب و احتیاط مستحب مواجه میشید که در این مطلب این دو اصطلاح ها رو توضیح خواهیم داد.

نکته: گاهی واجب یا مستحب بودنش ذکر نمی شه ولی راه تشخیصش رو بیان می کنیم.

در این دو نوع احتیاط، دو تفاوت وجود داره:

1) تفاوت در مقام شناخت {یعنی از کجا بفهمیم این احتیاط واجبه یا مستحب؟}

احتیاط مستحب، احتیاط همراه فتوا هست: اگر مجتهد در مسأله فتوا داده باشه و علاوه بر اون احتیاط هم کرده باشه، این احتیاطِ مستحب هست. مثال: «در غسل ارتماسی، اگر به نیّت غسل ارتماسی، به تدریج در آب فرو رود تمام تا بدن زیر آب قرار گیرد، غسل او صحیح است و احتیاط آن است که یک دفعه زیر آب رود»(1)
احتیاط واجب، احتیاط بدون فتوا هست: اگر مجتهد در مساله فتوا نداده باشه و ابتداءً احتیاط کرده باشه، این احتیاطِ واجب هست. مثال: «اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، نمی تواند آن را به فقیر دیگری بدهد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بپردازد.»(2)

2) تفاوت در مقام عمل

در احتیاط مستحب مقلّد باید به همون احتیاط و یا فتوای همراه اون عمل کنه {مخیر هست بین این دو}، و نمیتونه که در اون مساله به مرجع دیگه ای رجوع کنه.
ولی در احتیاط واجب، مقلد میتونه یا به همون احتیاط عمل کنه، و یا در اون مساله به مجتهد اعلم بعد از مرجعش رجوع کنه و به فتوای او عمل کنه.


# پاورقی ها:

(1): توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م 367
(2): همان، م2659


# منبع اصلی: اموزش فقه، ص 27 {با کمی تصرف در نگارش و...}

  • ۹۵/۰۳/۲۹
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۳)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • نکات خوب و آموزنده ای بودند
    متشکرم
    پاسخ:
    قابلی نداشت، ممنون
    ممنون از طرح این مسائل

    فرمودید «در غسل ارتماسی، اگر به نیّت غسل ارتماسی، به تدریج در آب فرو رود تمام تا بدن زیر آب قرار گیرد، غسل او صحیح است و احتیاط آن است که یک دفعه زیر آب رود» احتیاط مستحب است یعنی احتیاط همراه فتوا آمده.

    پس الان فتوا می شود : «در غسل ارتماسی، اگر به نیّت غسل ارتماسی، به تدریج در آب فرو رود تمام تا بدن زیر آب قرار گیرد، غسل او صحیح است» ؟
    و احتیاط آن: «احتیاط آن است که یک دفعه زیر آب رود» ؟


    و در مثال دوم یعنی «اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، نمی تواند آن را به فقیر دیگری بدهد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بپردازد.»

    آیا این مسئله دو قسمت است؟
    هم فتوا دارد و هم احتیاط واجب؟
    قسمت اول اینکه: «اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، نمی تواند آن را به فقیر دیگری بدهد»  اینکه نمیتواند به فقط بدهد میشود حکم و فتوای این مسئله؟

    و احتیاط واجب مربوط به بخش دوم مسئله است که اگر «اگر نذر کند که به فقیر معینی صدقه بدهد، اگر آن فقیر بمیرد،»  چون اینجا حکمی نیامده و بعد طرح مسئله بلافاصله احتیاط مطرح شده میشود احتیاط واجب؟

    ببخشیدا ما یه کم گیجیم تو این مسائل!

    پاسخ:
    مطلبی که درباره احتیاط مستحب فرمودید درست هست

    و اما احتیاط واجب:

    مجتهد فتوا داده اگر نذر کردی به فقیر معینی پولی بدی باید دقیقاً به همون بدی. {که این قسمت شاهد مثال ما نیست}
    حالا سوال پیش میاد اگر اون فقیر مرد، تکلیف چیه؟ و در جواب این سوال مجتهد احتیاط کرده و فتوایی نداده؛ که میشه قسمت دوم مثالی که زده شد و مصداق احتیاط واجب بود.
    {فکر میکنم برداشت شما هم همین بود ولی برای مطمئن شدن توضیح دادم}

    خواهش میکنم، انجام وظیفه هست.
    اگر بازم مشکلی بود بگید.
  • علی اصغر چله کش
  • سلام 

    این جمله احتیاط واجب است یا مستحب

    《احتیاط آن است که برای یاد دادن واجبات نماز مزد نگیرند ولی برای مستحبات آن اشکال ندارد

    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    از انجا که مرجع شما در این مسئه فتوا ندادند و ابتداءً احتیاط کرده اند، پس احتیاط واجب هست. 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">