بخش وبلاگ

هدیه صلوات آنلاین به امام مهدی (عج)
هدیه صلوات

بخش وبلاگ

{دکتر نایبی؛ استاد دانشکده برق داشگاه صنعتی شریف}
بسیاری اوقات ما انسان ها به جای اینکه فکر کنیم چی خوبه و چی بد، نگاه می کنیم که همه چی کار می کنن و ما هم همون کار رو انجام میدیم. کما اینکه من به همین بچه های برق میگم که شما برای چی برق زدید؟ من اگر برق زدم واقعا از {دوران} راهنمایی کیت می بستم، دوست داشتم الکترونیک رو. اصلاً نمی دونستم رتبه های اوّل کنکور برق میزنن؛ خدا وکیلی نمی دونستم. ولی شما برای چی برق اومدید؟ میگن خب چون همه میومدن. اصلاً برای چی کنکور شرکت کردید؟ من داشتم هم دوره ای رو که از همون دیپلم که گرفت در عین اینکه دانش آموز بسیار خوبی بود اصلاً کنکور شرکت نکرد و یه مسیر دیگه ای رو در زندگی خودش انتخاب کرد. برای چی دارید کنکور فوق لیسانس شرکت می کنید؟ برای چی اصلاً دنبال فوق لیسانس هستید؟ کی گفته فوق لیسانس چیز مهم و لازمی هست؟ خود همون آمریکا رو ببینید، اغلب افراد وقتی لیسانس می گیرن فوق لیسانس نمی خونن، دکتری نمی خونن. میرن تو صنعت. این همه وَلَعْ برای ادامه تحصیل و دکتری گرفتن از کجا اومده؟ جز مدگرایی چیه؟ جز اینکه ما انسان ها به جای اینکه خودمون فکر کنیم که چی صلاح هست، همش داریم نگاه می کنیم که دیگران چیکار می کنن پس لابد همین راه درسته.
مستند میراث آلبرتا 1

فیلیمو، دقیقه 53

  • ۹۷/۰۳/۲۱
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۴)

  • مداحی جدید
  • پسر عموی من نخبه ی علمی و دینی بود ، الان یک ساله برای دکترا رفته جان هاپکینز آمریکا ، زندیگشو به نظر من نابود کرد . 
    البته این اسمش مدگرایی نیست. 
    این اجباری که خود جامعه روی دانش‌آموز و دانشجو وارد می‌کنه که باید تحصیلاتت فلان و بهمان باشه. و باز همین جامعه‌ست که این اجبار رو به دانش‌آموز و دانشجو وارد می‌کنه که تو باید برای فلان کار فلان مدرک رو از فلان جا داشته باشی! و در نهایت این باز تقصیر بزرگی برای آموزش و پرورشه که دانش‌آموز بعد از دوازده سال مدرسه رفتن کاری بلد نیست و به ناچار باید این مسیر مدرسه رو، در دانشگاه هم دنبال کنه.
    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    بله، انتقاد های شما به روند مدرک گرایی حاکم در کشور به نظرم تا حدی درسته ولی ظاهرا حرف اقای دکتر چیز دیگه ای بود. 
    دانشجو باید قبل از انتخاب رشته، هدف خودش رو انتخاب کنه. باید ببینه متناسب با هدفش اولا تو چه رشته ای باید درس بخونه و ثانیا تا چه سطحی از تحصیلات رو لازم داره و... 
    اگر دانشجو انتخاب هدف کرد و دید برای هدفش باید بره تو فلان رشته و فلان مدرک رو بگیره قبول، ولی اگر انتخاب هدف نکرد و گفت حالا این رشته رو بریم تا ببینیم چی میشه، این یعنی مد گرایی. 
    من چون خودم درس میخونم و با طلبه ها و دانشجوها در ارتباط هستم خیلی زود حرف استاد نایبی رو تصدیق کردم چون واقعا 95% افرادی که در حال تحصیل دیدم بی هدف بودن و جزء گروه دوم حساب می شدند.
    ان شاء الله موفق باشید
  • گرافیست ارشد
  • سپاس آقای مجازی ...
    الهم عجل لولیک الفرج .
  • حضرت باران مهدی صاحب زمان

  • هیچ ذکری بالاتر ومهم تر از عزم پیوسته و همیشگی بر ترک گناه نیست ؛ یعنی تصمیم داشته باشید اگر خداوند صد سال هم به شما عمر داد ، حتی یک گناه نکنید ، همچنان که اگر صد سال عمر کنید ، حاضر نخواهید شد یک بار تَهِ استکانی زهر بنوشید ؛حقیقت و واقع گناه هم ، زهر و سّم است.

    اگر انسان یک گام در راه رضای خدا بردارد ، دیگر گامهای بعدی را نمی داند چه خواهد شد! همان گام اول ، او را به جاهایی که نمی داند ، خواهد کشید.


    آیت الله بهجت (ره)



    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">